DUWET KAWEN

Friday 10 August 2012

K-POP di kamus kan??

Salam Ramadhan Kengkawan yang di hormati dan di kasehi. Kaseh sgatt~

The Primadonna (Tegar FT ISLAND)



Tahu kah anda bahawa perkataan K-POP telah di kamuskan..errr... bermaksud telah di masukkan kewujudan nya ke dalam kamus yang paling lama di atas muka Bumi kita nih iaitu Oxford English Dictionary. Hahh kau~ Jangan maen-maen eyh ngan KPOP...masuk kamus tuuu~

KPOP yang membawa kepada maksud "Korean Pop Music" telah membukti kan bahawa Hallyu Wave (pengaruh Korea) yang semakin popular dan berkembang ke seluruh dunia dari semasa ke semasa. Hebat kan? Agak-agak...bila pulak M-POP nak di kamus kan? Keh3...oppss sorry~!! Tahun yang lepas jugak, Billboard Music Chart telah memasukkan KPOP sebagai music category... macam mana?!! 

Perkembangan KPOP nih sedikit sebanyak menyumbang kepada ekonomi dan politik negara kelahiran KPOP tersebut iaitu Korea Selatan. Bukan Korea Utara ok? Jangan ngaku minat Korea bagai, tapi Korea Selatan dan Korea Utara pun tak boleh beza...haishh~ Apakah?! Satu company hiburan di Korea Selatan nun mengiktiraf Youtube sebagai platform yang membantu KPOP terus berkembang di serata dunia. Selain tuh, KPOP gak la yang mempengaruhi produk dari Korea terus berkembang seperti makanan, fesyen, video games dan jugak bahasa Korea!!

Harap-harap industri hiburan di negara ni pun boleh menyumbang kepada ekonomi dan pendapatan negara. Tapi menyumbang secara positif la..bukan negatif laaaa. Betol x?

Take care... thanks for reading~!!


4 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...